צ'רי, יצרנית הרכב מסין, יצאה לדרכה בישראל עם שלושה דגמי פנאי קומפקטיים – החל מ-FX הקטן יותר, עבור בטיגו 7 פרו הגדול ממנו וגמור בטיגו 8 פרו שיש לו שבעה מקומות ישיבה.

כמובן שבכל פינה נשאלנו אם הרכב חשמלי, כי לפי הניסיון הישראלי העכשווי, זה מה שהסינים עושים – אבל לא כך עם הכלים של צ'רי. בכל הדגמים אותו מנוע טורבו-בנזין 1.6 ליטר ואותה תיבה דו-מצמדית – ולכולם תקינה אירופאית מלאה.

הקשר, פרטים
צ'רי נוסדה ב-1997, היא יצרנית הרכב התשיעית בגודלה בסין עם היקף ייצור הקרוב למיליון מכוניות ב-2021 והיצואנית הגדולה ביותר. לצ'רי גם מפעלי הרכבה רבים מחוץ לסין.

דגם הפנאי FX הוצג בסוף 2021 (מכונה גם אומודה 5), ובסיס הגלגלים שלו הוא 263 ס"מ. אורכו, 440 ס"מ, רוחבו 189 ס"מ, גובהו 159 ס"מ. נפח תא המטען 378 ליטרים ומשקל הרכב 1498 ק"ג.

צ'רי FX - מבחן דרכים
צילום: תומר פדר

צ'רי FX מוצע בשלוש רמות גימור: 'קומפורט' ב-140,000 שקלים, 'לקשרי' ב-146,000 שקלים, 'נובל' ב-150,000 שקלים.

למבחן קיבלנו את הדגם ב'לקשרי' ובמפרט האבזור: תאורת לד, חישוקי "18, גג זכוכית, מצלמות היקפיות, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת האחורית ולמושב הנהג, צג מולטימדיה "10.25, מחוונים מוקרנים, בקרת אקלים דו-אזורית ופתחי מיזוג לאחור, ריפוד דמוי עור.

במפרט הבטיחות: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה ושמירת הרכב במרכז הנתיב, ניטור שטחים מתים, התרעות ערנות נהג ותנועה חוצה מאחור, בקרת שיוט אדפטיבית.

עיצוב, נראות
ה-FX נראה גדול מממדיו בפועל, עיצובו עדכני ומקדם הכניסה שלו מרשים בזכות חזית אגרסיבית (מדי?) שעיקרה שבכה ענקית בצבע מרכב המשתלבת בפגוש, ותאורת יום דקיקה המופרדת מהפנסים הראשיים. החלק האחורי משתפל ויחד עם ספוילר בולט וקורה מודגשת מעניק לרכב הופעה ספורטיבית. העיצוב המושך בתחילה מעט מעייף את העין בהמשך; הוא מעט רעשני בגלל החזית, הקווים האדומים ודמויי המפלט המופרזים מאחור, וחסרה הרמוניה בין החלקים.

צ'רי FX - מבחן דרכים
צילום: תומר פדר

פנים הרכב
עיצוב סביבת הנהג עדכני אף הוא ונאה לעין, שילוב הגוונים מוצלח ומוסיף לא מעט לכך. במרכז צג "10.25 גדול החובר למחוונים מוקרנים, ואלה מציעים גם תצוגה קלסית. לא כל החלקים איכותיים.

כמו בדגמים סיניים רבים אחרים, את מערך המולטימדיה שופע האפשרויות קשה לתפעל לעיתים, וחסרים לו היגיון הפעלה ועקביות.

כך למשל, פעולה כמו "הסטת" המסך לימין שאמורה להביא לתפריט קיצורי דרך חשובים לא תמיד עושה זאת; כאשר מנסים לנתק את תיקון ההיגוי ואת ההתרעה המעצבנת מגלים שיש תפקוד נוסף (תיקון חירום) הפועל באופן דומה ומצפצף, ניתוקו דורש העמקה בתפריט – ואת זה קשה לבצע בנהיגה.

צ'רי FX - מבחן דרכים
צילום: תומר פדר

ובכלל, נראה שמרגע הכניסה לרכב, הוא עסוק בהשמעת התרעות ומתקשה להפסיק; כך למשל לאחר שמתקרבים מדי לרכב בנסיעה לאחור ומתחילים לנוע לפנים – הרכב ממשיך בהן כאילו המצב לא השתנה. גם תפעול מערכי המידע מההגה העמוס במתגים מסורבל.

התפעול הלא-עקבי הגיע לרדיו שלא פעל היטב, וגם למד הדלק, שהמשיך להתריע על מחסור, גם אחרי שתדלקנו...

בורר ההילוכים נאה אף תפעולו אינו מבריק. מעבר מ-D ל-R לא תמיד התבצעו כמו שצריך בתפעול מהיר, ולמרות האבזור העשיר אין פקדי הילוכים מאחורי והשליטה בהילוכים נעשית רק דרך הבורר – ובעיקר: כניסה למצב ידני בלחיצה על הנצרה וביטולו בלחיצה על P(!!!) היו מסורבלים, איטיים וכמעט לא בטוחים, ולפעמים הוא מתבטל בדרכים אחרות. כאמור, האבזור עשיר, וכולל גם גג זכוכית שהכיסוי שלו פשוט ומצלמות היקפיות שהתמונות המופקות מהן אינן תמיד מובנות.

צ'רי FX - מבחן דרכים
צילום: תומר פדר

מושב הנהג נאה בזכות ריפוד דמוי עור חום אך אינו נוח וחסר הקשחה מתכווננת לגב התחתון. התפעול החשמלי של מושב הנהג נוח ותנוחת הנהיגה גבוהה, כנדרש מרכב פנאי.  הראות לאחור מוגבלת, מחיר העיצוב, ומראה פנורמית תקנית אינה משהו שאנחנו אוהבים.

מאחור המושבים נאים אך אינם מאוד נוחים. המרחב הכולל ראוי, מרווחי הרגליים טובים מאוד, מרווח הראש נאה ופתחי המיזוג מבורכים.

נפח תא המטען (378 ל') מספק ותאי אחסון מתחת לרצפה מוסיפים לשימושיות. התפעול החשמלי של דלת תא המטען לא תמיד עבד.

צ'רי FX - מבחן דרכים
צילום: תומר פדר

מנוע, ביצועים
ל-FX מנוע טורבו-בנזין 1.6 ליטר המייצר 186 כ"ס ב-5500 ו-28 קג"מ בטווח שבין 2000 ל-4000 סל"ד. התיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים וההנעה קדמית. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 7.8 שניות והמהירות המרבית 206 קמ"ש.

הביצועים טובים מאוד גם בפועל, והרכב מאיץ היטב מהמקום כדי הרמת חרטום קלה עם זינוק במצערת מלאה. לא הכל מושלם; תגובת התיבה לקיק דאון מעט איטית, המצערת מעט קהה בפעולה כך שבמקרים מסוימים נוצרת השהיה בהספקת הכוח לגלגלים.

במקרים אחרים הוא מגיע במינון חזק מהצפוי, גם מכיוון שלפעמים התיבה משלבת שני הילוכים נמוך יותר בגלל העדפה על-פני הורדת הילוך אחד.

צ'רי FX - מבחן דרכים
צילום: תומר פדר

אבל כאשר המנוע פועל בתחום היעיל שלו, בעיקר מעל 2000 סל"ד הוא מאפשר לשמר קצב טוב ואז גם העקיפות יעילות. תחת עומס קולו של המנוע בולט, אך בנסיעה רגועה הוא נעים. בזחילות חניה הורגשו מעט רעידות מהתיבה.

צריכת הדלק לא הבריקה, וזו הייתה 9.8 ק"מ/ל' בתוואי המבחן, 12.8 ק"מ/ל' בשיוט.

צ'רי FX - מבחן דרכים
צילום: תומר פדר

נוחות, התנהגות
נוחות הנסיעה סבירה. בעיר הרכב מסתדר עם פגמים קלים אך שיבושים בינוניים וגדולים מורגשים מדי כמו-גם מעבר על פסי הרעדה. מחוץ לעיר שיבושים מגודל בינוני ומעלה מפריעים, ועל גלי כביש הרכב מתרומם מעט מעלה, מה שפוגם לא רק בנוחות אלא גם בביטחון. פעולת המתלים נשמעת על-פני כביש משובש, ובכבישים הבין-עירוניים מורגש שאון הכביש והרוח.

בנסיעה בשבילים נוחות הנסיעה דווקא נעימה והרכב מפגין חוסן מבני.  

צ'רי FX - מבחן דרכים
צילום: תומר פדר

הכוח הרב מאתגר את יכולות הציר הקדמי, גם את אחיזה הצמיגים, וביציאה מפנייה תחת עומס קו הפנייה מתרחב עד שבקרת היציבות מתערבת. התגובות להפניית ההגה נכונות והתחושות צפויות, אך ההיגוי נעשה כבד באופן מלאכותי במצב 'ספורט' ואילו ברגיל הוא קל מדי; לא פעם העדפתי לבטל את מצב 'ספורט' בהגה ולהשאירו רק לחטיבת הכוח.

הבלמים אינם עוצמתיים במיוחד, ולמרות זאת ובגלל האחיזה שאינה גבוהה מערך ה-ABS מקדים להיכנס לפעולה, הרכב שש אז להפעיל איתות אזהרה – ובעיקר: היציבות בבלימה אינה מצטיינת. 

פעולות מערכות הבטיחות אינן מתעלות; תיקון הסטייה מנתיב מעט אלים, בקרת השיוט האדפטיבית עצבנית בתגובתה והתרעות על רכב בשטח מת מגיעות גם מגדרות הפרדה בכביש המהיר.

צ'רי FX - מבחן דרכים
צילום: תומר פדר

מחיר, תמורה
ההופעה והמפרט קוסמים. צ'רי FX הוא רכב שממדיו טובים, הופעתו מרשימה, האבזור עשיר מאוד, הוא חזק וביצועיו מכובדים מאוד. מנגד, הנדסת האנוש שלו אינה טובה, מערכות מסוימות אינן פועלות כנדרש, נוחות הנסיעה ואיכותה בינוניות והיכולת הדינמית לא טובה תחת עומס.

מול אלה, המחיר של FX ברמת הגימור 'לקשרי' שנבחנה, 146,000 שקלים, קרוב מאוד לזה של דגמי פנאי אחדים שאמנם הם מאובזרים וחזקים פחות, אך היכולת הכוללת שלהם מגובשת ובשלה יותר.

צ'רי FX - מבחן דרכים
צילום: תומר פדר